Het gebied dat nu de Westelijke Jordaanoever heet is sinds 1200 voor de gewone jaartelling beheerst door Assyriërs, Babyloniërs, Perzen en de Romeinen, onder wie het deel uitmaakte van de provincie Palaestina. Vanaf de verovering door Arabische moslims tot aan het einde van de Eerste Wereldoorlog (WO I) en de val van het Ottomaanse Rijk maakte het bijna onafgebroken deel uit van verschillende moslimrijken.
In 1917 belooft Groot-Brittannië, dat de streek dan vrijwel geheel heeft veroverd, in de Balfour-verklaring dat ze de stichting van een Joods nationaal tehuis in het gebied zullen steunen. (Zie voor de verdere ontwikkelingen van het Britse Mandaatgebied Palestina de historische context in deel 1.)
De Arabisch-Israelische Oorlog van 1948 eindigt in 1949 met wapenstilstanden tussen Israel en de Arabische landen (uitgezonderd Irak). Israel heeft dan een gebied dat 22% groter is dan in het afgewezen VN-verdelingsplan; de Gazastrook wordt bezet door Egypte; en de Westelijke Jordaanoever door Jordanië. De bestandslijn van 1949, nu bekend als de ‘Groene Lijn’, vormde tot 1967 de grens tussen de Westoever en Israel.
Tijdens de Zesdaagse Oorlog in 1967 verovert Israel de Sinaï op Egypte en de Golanhoogte op Syrië. Israel doet een beroep op Jordanië om zich niet in de strijd te mengen, maar koning Hoessein valt toch aan. In de strijd die volgt, verovert Israel de Westelijke Jordaanoever en delen van Jeruzalem, waaronder de oude stad. De VN-Veiligheidsraad neemt in november resolutie 242 aan, die oproept tot Israelische terugtrekking uit bezette gebieden in ruil voor Arabische erkenning van Israel achter veilige grenzen. Israel is bereid te onderhandelen, maar wil niet terug naar de kwetsbare grenzen van het VN-verdelingsplan en wil geen gedeeld Jeruzalem. Maar tijdens de conferentie van Khartoum wijzen 13 Arabische landen onderhandelingen af met “de drie nee’s”: nee tegen vrede met Israel, nee tegen onderhandelingen met Israel en nee tegen erkenning van Israel – en daardoor geen Israelische terugtrekking.
Jordanië
In 1972 geeft Israel de Palestijnen op de Westoever toestemming om gemeenteraadsverkiezingen te houden en deze gekozen raden operationeel te maken. Twee jaar later erkent koning Hoessein van Jordanië – dat het gebied tot 1967 bezet hield – in de Marokkaanse hoofdstad Rabat de Palestine Liberation Organization (PLO) als enige wettige vertegenwoordiger van het Palestijnse volk. In 1988 laat Jordanië alle claims op het gebied varen, ten gunste van de PLO. De inwoners verliezen de Jordaanse nationaliteit en Jordanië stopt de financiële en administratieve steun aan de Westoever. De PLO riep daarop een onafhankelijke Palestijnse staat uit op de Westoever en in Gaza, maar deze wordt tot op de dag van vandaag door het grootste deel van de VN-lidstaten niet erkend.
Oslo-akkoorden
Bij de Oslo-akkoorden van 1993 en daarna maakte Israel met de PLO, die het daarmee erkende als vertegenwoordiger van de Palestijnen, afspraken die moesten leiden tot meer zelfbestuur over de Westoever en de Gazastrook. Steeds meer bestuursfuncties zouden in fasen worden overgedragen aan de Palestijnse Autoriteit, die hiervoor werd opgericht. De Westoever werd verdeeld in drie gebieden:
Gebied A (18% van het grondgebied, 55% van de Palestijnse populatie) waar de Palestijnse Autoriteit zowel het burgerlijk bestuur als het veiligheidstoezicht uitoefent. Voornamelijk de steden.
Gebied B (20% van het grondgebied, 41% van de Palestijnse populatie) waar de Palestijnse Autoriteit het burgerlijk bestuur uitoefent en het veiligheidstoezicht in handen is van het Israelische leger en veiligheidsdiensten (formeel gezamenlijk met de PA). Voornamelijk platteland.
Gebied C (62% van het grondgebied, 5,8% van de Palestijnse bevolking) onder volledig Israelisch veiligheidstoezicht (door het leger) en bijna volledig Israelisch burgerlijk bestuur (door het leger). Dit gebied omvat de meeste Joodse nederzettingen plus stroken land langs de veiligheidsbarrière en de Jordaan.
In plaats van onderhandelingen met Jordanië en Egypte over terugtrekking uit de door die landen bezette Westoever en Gazastrook, onderhandelt Israel sinds de Oslo-Akkoorden met de PLO en de PA over een onafhankelijke Palestijnse staat.
Struikelblokken daarbij zijn het feit dat de Gazastrook en de Westoever ver uit elkaar liggen en dat daar twee ruziënde regimes (Fatah en Hamas, die sinds juni 2014 een Palestijnse eenheidsregering hebben) de dienst uitmaken.
De nederzettingen op de Westoever maken de oprichting van een Palestijnse staat extra moeilijk, maar niet onmogelijk, zoals de terugtrekking uit Gaza in 2005 heeft laten zien.
In de hierna volgende tekst wordt, tenzij anders vermeld, de Joodse bevolking van de nederzettingen buiten beschouwing gelaten: zie hiervoor Israel.
Noot: Cijfers kunnen verschillen afhankelijk van de politieke agenda van de bron. In het onderstaande is zo veel mogelijk gebruik gemaakt van neutrale en officiële bronnen. Niettemin kunnen er verschillen optreden in aantallen.
Totaal aantal inwoners: 2.921.170 (2018)
Nationaliteit: In 1988 herriep Jordanië, dat de Westoever van 1949 tot 1967 bezette, het Jordaans burgerschap van de bewoners. De meesten zijn burgers van de Palestijnse Autoriteit (PA).
Bevolkingsdichtheid: 498,5 inwoners per km2
Leeftijdsopbouw (2018)
Tabel 2.1 Leeftijdsopbouw Westelijke Jordaanoever
Jaargroepen | Bevolking % | Man | Vrouw |
0-14 | 36,1% | 518.376 | 491.676 |
15-24 | 21,2% | 302.474 | 289.852 |
25-54 | 34,5% | 489.559 | 475.402 |
55-64 | 4,7% | 68.317 | 64.223 |
65+ | 3,5% | 44.662 | 53.943 |
Bron: CIA World Factbook
Gemiddelde leeftijd totale bevolking: 22 jaar (2013)
Mediane leeftijd: 21,4 jaar
Geboortecijfer: 26 geboorten per 1000 inwoners (2018)
Sterftecijfer: 3,5 overlijden per 1000 inwoners (2018)
Levensverwachting bij geboorte: 75,4 jaar: mannen 73,4 jaar, vrouwen 77,6 (schatting 2018)
Zuigelingensterfte: 13,6 per 1000 geborenen: jongens 15,3, meisjes 11,9 (schatting 2018)
Gemiddelde leeftijd moeder bij geboorte 1e kind: 20 jaar (NB schatting voor Westoever en Gaza samen)
Gemiddeld aantal kinderen per vrouw: 2,83 (schatting, 2014)
Aantal verkeersdoden: 5948 ofwel 14,2 per 10.000 voertuigen. De meest recente data zijn voor de Westoever en Gaza samen en dateren uit 1998. Het totale aantal gemelde verkeersongevallen steeg van 908 in 1970, tot 5948 in 1998.
Aantal eerwraakslachtoffers: 26 (2013, Westoever en in Gaza samen). Dit zijn tweemaal zoveel slachtoffers als in het jaar daarvoor. De daders krijgen vaak hoogstens een paar jaar celstraf; de hoogste straf in Gaza was 3 jaar.
Bevolkingsgroei
Tabel 2.2. Bevolkingsgroei Westelijke Jordaanoever
Jaar: | Bevolking: |
2000 | 1.943.658 |
2005 | 2.203.738 |
2010 | 2.483.446 |
2015 | 2.749.990 |
2020 | 3.053.183 |
Opmerking: Voor 2020: schatting op basis van huidige cijfer en trend
Bron: Palestijns Centraal Bureau voor de Statistiek (PCBS), 2019
Inwoners grote steden
76,2% van de bevolking op de Westoever en in Gaza woont in een stad of stedelijk gebied (CIA World Factbook, 2018)
Tabel 2.3 Westoever: bevolking per regio (2000-2020)
Regio: | 2000 | 2005 | 2010 | 2015 | 2020 |
Jenin | 210.518 | 240.023 | 271.117 | 300.402 | 332.050 |
Tubas | 38.938 | 46.111 | 52.780 | 58.229 | 64.507 |
Tulkarm | 136.094 | 150.227 | 165.427 | 179.641 | 191.873 |
Nablus | 268.560 | 302.133 | 337.878 | 371.591 | 407.754 |
Qalqilya | 74.716 | 85.273 | 96.488 | 107.143 | 119.042 |
Salfit | 49.873 | 56.101 | 63.598 | 71.547 | 80.225 |
Ramallah & Al-Bireh | 223.896 | 259.474 | 291.512 | 316.394 | 347.818 |
Jericho & Al-Aghwar | 34.188 | 39.378 | 44.184 | 48.062 | 52.335 |
Jeruzalem | 333.278 | 353.157 | 383.245 | 418.095 | 461.666 |
Bethlehem | 143.054 | 164.250 | 186.409 | 207.165 | 229.884 |
Hebron | 430.370 | 507.611 | 590.818 | 671.721 | 762.541 |
Totaal | 1.943.658 | 2.203.738 | 2.483.446 | 2.749.900 | 3.053.183 |
Bron: PCBS. Opmerking: Schattingen en prognose. Het betreft hier in alle gevallen slechts de niet-Joodse bevolking van deze regio’s.
Onderwijs
96,9% van de bevolking boven de 14 kan lezen en schrijven. Dat percentage ligt iets lager voor vrouwen met 95,2% en iets hoger voor mannen (98,6%). (Westoever en Gaza samen, schatting, 2016, CIA World Factbook)
Veel van de basisscholen staan onder toezicht van de VN-organisatie voor Palestijnen, UNRWA.
Tabel 2.4 Aantal leerlingen op scholen naar toezichthouder, niveau en geslacht, 2017/2018
Toezichthouder: | Totaal | Basisscholen | Middelbare scholen | ||||||
Totaal | Jongens | Meisjes | Totaal | Jongens | Meisjes | Totaal | Jongens | Meisjes | |
Totaal | 711.906 | 349.578 | 362.328 | 576.028 | 290.693 | 285.335 | 135.878 | 58.885 | 76.993 |
Regering | 561.966 | 271.074 | 290.892 | 437.907 | 218.543 | 219.364 | 124.059 | 52.531 | 71.528 |
UNRWA | 48.238 | 19.617 | 28.621 | 48.099 | 19.580 | 28.519 | 139 | 37 | 102 |
Privé | 101.702 | 58.887 | 42.815 | 90.022 | 52.570 | 37.452 | 11.680 | 6.317 | 5.363 |
Bron: PCBS
Religieuze en etnische groepen
Moslim 80.0 – 85.0% – overwegend soennitisch.
Joods 12.0 – 14.0% – zie voor Joodse inwoners van de Westoever de paragraaf over Nederzettingen in Deel 1, Israel
Christelijk 1.0 – 2.5% (meest Grieks orthodox). Dit percentage daalt nog steeds door emigratie uit het gebied, groei van de islamitische bevolking, en een dalend geboortecijfer onder de christelijke bevolking. (Schattingen, Bron: CIA World Factbook, 2012)
Geografische coördinaten: 32°00’N, 35°15’O
Tijdsverschil: GMT+2, een uur later dan in Nederland. De zomertijd wordt gehanteerd.
Oppervlakte:
Totaal: 5.860 km²
Waarvan land: 5.640 km²
Waarvan water: 220 km²
Grenzen:
Lengte landsgrenzen: 404 km
Aangrenzende landen: Israel (307 km), Jordanië (97 km)
Kustlijn: 0 km
Hoogteverschillen:
Laagste punt: Dode Zee, -408 m
Hoogste punt: Tall Asur, 1,022 m
Landschap:
Grotendeels rotsachtig hoogland, enige vegetatie in het westen, kaal en dor in het oosten.
Percentage land in gebruik voor landbouwdoeleinden: 43,3% (2011, CIA World Factbook).
Natuurlijke bronnen:
Bouwland, steengroeven
Klimaat
Gematigd; temperatuur en neerslag variëren met de hoogte, warme tot hete zomers, koele tot milde winters.
Grondwet: Er is geen grondwet, de laatste basiswet dateert uit 2003.
De bevoegdheden van de PA zijn vastgelegd in een Basiswet, aangenomen door het Palestine Legislative Council van de PA.
Staatsvorm: de Westoever is geen (onderdeel van een) staat.
Sinds de Oslo-Akkoorden van 1993 zijn er drie verschillend geregeerde gebieden:
Gebied A: 18% van het grondgebied, 55% van de bevolking, geregeerd door de PA
Gebied B: 20% van het grondgebied, 41% van de bevolking, burgerlijk bestuur door PA, gedeelde burgerlijke- en veiligheidscontrole door PA en Israel
Gebied C: 62% van het grondgebied, 5,8% van de bevolking, gedeeltelijk burgerlijk bestuur door PA, overig burgerlijk en veiligheidsbestuur door Israel. (EU Heads of Mission, 2011)
Het hele gebied had een parlement, dat in 2007 door Abbas op non-actief is gesteld na de staatsgreep door Hamas in de Gazastrook (Yaari, 2014). Er zijn sinds 2006 geen verkiezingen gehouden. Van de toen gekozen 132 leden zijn er minstens 3 overleden, Hamasleden zijn in 2007 uitgesloten van lidmaatschap, en een wisselend aantal leden zit wegens terrorisme in Israelische gevangenissen. Ook de ambtstermijn van het staatshoofd is verstreken.
Naast de Palestijnse Autoriteit (PA) claimt de Palestinian Liberation Organisation (PLO) zeggenschap over de inwoners van het gebied. PA en PLO hebben eigen bestuursorganen, die deels overlappen.
Tabel 2.5 Organisatiestructuur PLO (gebied: “alle Palestijnen ter wereld”, niet erkend in Gaza)*
PLO-voorzitter Mahmoud Abbas | ||
1. PLO-beleidsmacht Palestine National Council (PNC) | 2. Intermediair tussen 1, 3 Centraal comité PLO, PCC | 3. Uitvoerende macht PLO Uitvoerend comité PLO, gekozen uit en door PNC |
*De PLO heeft geen rechtsprekende macht
Staatshoofd PA: Mahmoud Abbas
Wetgevende macht: Palestijnse Wetgevende Raad (PLC), sinds 2007 slapend. Oorspronkelijk 132 leden.
Uitvoerende macht: Demissionair premier Hamdallah; ministeries
Rechtsprekende macht, met politieke lijn naar president Abbas: Gewone gerechtshoven, staatsveiligheidsrechtbanken, militaire rechtbanken en procureur-generaal
PA/PNA: Achtergrond, bevoegdheden en organen
De Palestijnse Autoriteit (PA, ook wel PNA) is in 1993 in opdracht van de PCC opgericht door het Executive Committee van de PLO als gevolg van de Oslo-akkoorden. Israel zou geleidelijk bevoegdheden overdragen aan de PA. Op dit moment vormt de PA de facto de ‘staat’ op de Westelijke Jordaanoever. Sinds de verzoening (april 2014) tussen Fatah, de leidende partij op de Westoever, en Hamas, dat over de Gazastrook heerst, regeert de PA-eenheidsregering in theorie ook over de Gazastrook. De internationale gemeenschap dringt erop aan dat dit ook daadwerkelijk in de Gazastrook geïmplementeerd zal worden.
Verhouding PLO-PA
De PLO stelt dat de PA ondergeschikt is aan de PLO, ‘de enige wettige vertegenwoordiger van het Palestijnse volk’ en dat de PA slechts een tijdelijke rechtspersoon is, die uitsluitend regeert over de gebieden waaruit Israel terugtrekt maar geen internationale betrekkingen mag onderhouden namens ‘alle Palestijnen op de wereld’. Verdragen worden in deze visie ondertekend door de PLO, de PA voert ze alleen uit. In de PLO hebben vertegenwoordigers van Palestijnen in het buitenland zitting. Naarmate de PA meer het karakter krijgt van een echte staat, zal de invloed uit het buitenland (en daarmee die van de PLO) op de regering over de Westoever en t.z.t. de Gazastrook naar verwacht afnemen. De verhouding tussen de toekomstige Palestijnse staat en Palestijnen in het buitenland zal daarmee meer gaan lijken op die tussen de Staat Israel en Joden in het buitenland, die ook geen stemrecht en zeggenschap hebben over het beleid van de staat. De top van de PLO is al identiek aan die van de PA.
Staatshoofd (PA en PLO): President Mahmoud Abbas
Abbas, in Israel ook bekend als Abu Mazen, is sinds 11 november 2004 voorzitter van de PLO (Palestine Liberation Organization). Hij volgde Yasser Arafat op na diens dood. In november 2008 liet de Centrale Raad van de PLO weten dat ook zij Abbas tot President had gekozen (intussen had de Gazastrook een eigen president sinds de Hamasstaatsgreep in 2007). (AFP, 2008)
Sinds 15 januari 2005 treedt Abbas op voordracht van het PLO Executive Committee bovendien op als president van de Palestijnse Autoriteit (PA). Hij werd op 9 januari 2005 bij rechtstreekse presidentsverkiezingen op de Westoever en in de Gazastrook gekozen voor een termijn van vier jaar, die afliep op 9 januari 2009. De president benoemt de (PA-)premier.
Kiesstelsel (PA):
Stemgerechtigd voor de PLC-verkiezingen zijn alleen de Palestijnen in de Gazastrook en op de Westoever, inclusief Oost-Jeruzalem. Palestijnen buiten deze gebieden hebben geen stemrecht.
In 2006 werd, kort voor de verkiezingen, de Palestijnse kieswet veranderd. Het aantal zetels steeg van 88 naar 132 en er kwam enige evenredige vertegenwoordiging. De helft van de zetels werd verdeeld via een landelijke stemming op partijlijsten, de andere helft werd, naar rato van het aantal inwoners, via een districtenstelsel verdeeld onder (individuele) kandidaten.
De laatste verkiezingen voor de Palestijnse Wetgevende Raad (PLC), de wetgever van de Palestijnse Autoriteit (PA), werden op 25 januari 2006 gehouden.
Hamas kreeg 44,45% van de landelijk uitgebrachte stemmen, Fatah 41,43%.
Hamaskandidaten wonnen een zetel in 41,73% van de kiesdistricten, Fatahkandidaten in 36,96%. Daarmee werd Hamas de grote winnaar met 74 van de 132 PLC-zetels, de regerende Fatah-partij kreeg 45 zetels.
Na de staatsgreep van Hamas in de Gazastrook in 2007 veranderde Abbas de kieswet bij presidentieel decreet: de districtenzetels werden afgeschaft en ‘partijen die de PLO niet erkenden als vertegenwoordiger van het Palestijnse volk’ (lees: Hamas) werden van deelname uitgesloten.
In 2010 hadden er nieuwe verkiezingen moeten worden gehouden. Dit is niet gebeurd. Volgens de overeenkomst tussen Fatah en Hamas moesten er binnen 6 maanden na april 2014 algemene verkiezingen plaatsvinden in beide gebieden. Ook dit is niet gebeurd, en de eenheidsregering is vervolgens uit elkaar gevallen.
Parlement (PA): Palestijnse Wetgevende Raad (Palestinian Legislative Council PLC).
Ingesteld in 1995 volgens de Oslo II-overeenkomst. Verantwoordelijk voor burgerzaken en interne veiligheid en openbare orde in de Palestijnse gebieden (volgens de PLO niet voor buitenlands beleid). In 1998 en 2006 werden er verkiezingen gehouden. De toen gekozen PLC is sinds 2007 niet bijeen geweest.
Regering (PA): Vanwege het ontbreken van een functionerend, democratisch gekozen parlement, vindt er geen controle op de regering plaats. Ministers worden benoemd door President Abbas.
De PLO is in 1964 door Arabische staten opgericht. In 1969 werd Yasser Arafat, toen hoofd van Fatah, voorzitter van het Uitvoerend Comité. Sindsdien is de PLO een koepel voor de meeste Palestijnse groeperingen (Fatah, PFLP, DFLP, PLF en zeer veel kleinere splinters; (Palestine Link). Door veel internationale organisaties, zoals de VN (1974) en Israel (1994), erkend als vertegenwoordiging van het Palestijnse volk.
Palestine National Council (PNC): Hoogste orgaan van de PLO.
Opgezet als ‘parlement’ voor alle Palestijnen in de wereld. Stelt het beleid vast, kan het Handvest van de PLO wijzigen. Er is een dispuut over de vraag of de leden van het PA-parlement automatisch deel zullen uitmaken van PNC.
Behoort volgens artikel 5 van het PLO-regelement rechtstreeks te worden gekozen door het Palestijnse volk. Er zijn geen rechtstreekse verkiezingen gehouden. Als verkiezingen niet mogelijk zijn, mag de huidige PNC volgens artikel 6 in functie blijven tot dit wel mogelijk is.
Samenstelling: Vertegenwoordigers van Palestijnen in de hele wereld, talloze organisaties (met quota’s) en onafhankelijke personen, onder wie intellectuelen, religieuze leiders, en zakenmensen. Na de verzoening tussen Hamas en Fatah bood de voorzitter van de PNC Hamas 15 zetels aan (Andalou Agency, 2014).
Functioneert wisselend, afhankelijk van het politiek klimaat en ontwikkelingen in de regio. In 2009 669 leden (Arab Gateway, 2009). (Palestine National Council, 2014)
Uitvoerend comité: Uitvoerend orgaan, vertegenwoordiger internationale betrekkingen PLO.
De 18 leden worden gekozen door en uit de leden van de PNC (coöptatie). Te vergelijken met een regering. Voert het door PNC en PCC vastgestelde beleid uit, stelt budget vast en is verantwoordelijk voor de departementen van de PLO. Besluiten worden bij meerderheid genomen.
Palestijns Centraal Comité (PCC): Intermediair tussen PNC en Executive Committee.
Opgericht in 1973 door de PNC, het PLO-‘parlement’, en daarmee niet te verwarren. Neemt besluiten als de PNC geen zitting heeft. Gekozen door PNC op voordracht van het Executive Committee. Voorgezeten door de PNC-voorzitter. Oorspronkelijk 42 leden, in april 1999 waren dat er 124. (Arab Gateway, 2009)
Rechtssysteem
Er is geen onafhankelijke rechtsprekende macht op de Westelijke Jordaanoever, hoewel hier al sinds 1994 naar wordt gestreefd. Rechters worden benoemd door de president op voordracht van de Hoge Raad. De procureur-generaal wordt benoemd door de president op voordracht van de minister van justitie. (Palestine Link) De president kan naar goeddunken ad hoc veiligheidsrechtbanken benoemen. De laatste Mensenrechtenrapportage van het Ministerie van Buitenlandse Zaken stelt: “Marteling, de behandeling van gevangenen, arbitraire arrestaties van politieke tegenstanders blijven punten van zorg, evenals als de vrijheid van vergadering en persvrijheid.” (Ministerie van Buitenlandse Zaken, 2014) Burgers hebben hiertegen onvoldoende verweer; volgens Palestijnse mensenrechtenorganisaties negeren de veiligheidsdiensten en andere organen van de PA uitspraken van gerechtshoven. (Al Haq, 2012)
Reguliere rechtbanken
16 arbitragerechtbanken (Conciliation Courts) met 29 rechters houden zich bezig met kleine delicten en kleine civiele zaken op de Westoever en in de Gazastrook.
Zeven districtsrechtsbanken (op de Westoever: Courts of First Instance, in de Gazastrook Central Courts en Major Crimes Court) met 19 rechters houden zich bezig met grotere delicten en civiele vorderingen.
Het Corruption Crimes Court (CCC) moet sinds 2010 met de Palestinian Anticorruption Commission corruptie aanpakken, vertrouwen van publiek in Justitie vergroten, de rechtsstaat versterken en grote achterstanden bij de gerechtshoven wegwerken.
Het Hooggerechtshof, met elf rechters in de Gazastrook en 3 op de Westoever, hoort beroepszaken en zaken tegen de uitvoerende macht of onderdelen daarvan, bijvoorbeeld de veiligheidsdiensten. Elke Palestijn kan zich tot het Hoog Gerechtshof wenden.
Het Hof van Cassatie, bestaande uit de voorzitter van het Hoog Gerechtshof en vier extra rechters, hoort beroepszaken tegen uitspraken van Arbitrage- en Districtsrechtbanken. (Lafee, 2012)
Shariarechtbanken en twee tribunalen voor christenen houden zich bezig met familierecht.
Gemeentelijke rechtbanken houden zich bezig met overtredingen van gemeentelijke wetten.
De Belastingrechtbank houdt zich, alleen op de Westoever, bezig met belastingzaken.
Staatsveiligheids- en militaire rechtbanken
De lagere en hogere Staatsveiligheidsrechtbanken zijn speciale tribunalen, bijeengeroepen door de president, voor kwesties die hij aanmerkt als een bedreiging van de binnenlandse of buitenlandse veiligheid.
Militaire rechtbanken houden zich bezig met zaken tegen leden van de politiemacht en veiligheidsdiensten, en met misdaden door burgers tegen veiligheidsdiensten. Zij passen het revolutionaire recht van de PLO toe.
Bron: Human Rights Watch
De Palestijnse economie op de Westoever kan worden gekarakteriseerd als klein en in ontwikkeling, sterk afhankelijk van buitenlandse hulpgelden en de Israelische markt, en belast door fiscaal wanbeleid en hoge kosten door de verantwoordelijkheid voor Gaza.
Het begin van de tweede intifada in 2000 zorgde voor een economische neergang: veel Palestijinen die voorheen van werk in Israel afhankelijk waren, raakten werkloos, en de handel met Israel stagneerde. Van 2008 tot 2011 herstelde de economie zich en was er een relatief sterke economische groei (zeker in het kader van de mondiale financiële crisis: een groeipercentage van 9,25% vergeleken met 0,5 % in Nederland).
In het eerste kwartaal van 2013 zette een daling in met een negatieve groei van 0,6%, vergeleken met het eerste kwartaal van 2012. De verwachting is dan ook dat de groei van de afgelopen jaren niet zal doorzetten.
Een zwak punt van de economie is dat de grootste groei tot 2011 bestond uit inkomsten van donorgelden, die sinds 2011 dalen. De particuliere sector ontwikkelt zich zwak. Ondanks economische hervormingen door de PA en het verlichten van transportbelemmeringen door Israel (minder checkpoints), blijven de Israelische beperkingen een belemmering voor het handelsverkeer en de industrie. De Wereldbank ziet vooral de beperkte toegang tot het gebied C, dat door Israel wordt gecontroleerd, als een belangrijke belemmering (Wereldbank, diverse jaren).
In de nabije toekomst zal de PA sterk afhankelijk blijven van buitenlandse hulpgelden en de economische activiteit zal sterk afhankelijk blijven van het vermogen van de PA om hulpgelden binnen te halen.
Munteenheid: Nieuwe Israelische shekel (NIS), onderverdeeld in 100 agarot
Koers: 1 euro = 4,11 shekel (februari 2019)
Begrotingstekort/-overschot (Gaza + Westoever samen; als percentage van BBP): +0,4% (2017, CIA World Factbook)
PA-inkomsten: € 1,31 miljard (2017)
PA-uitgaven: € 1,28 miljard (2017)
Bruto Binnenlands Product: $14,498 miljard in 2017 (Wereldbank, 2017)
BBP per hoofd: $4,449 (2017, TheGlobalEconomy.com)
Economische groei: 1,7% (2017)
Import: $935 miljoen (2017)
Belangrijkste importartikelen: auto’s, cement, zand, consumptiegoederen, chemicaliën
Belangrijkste importlanden naar herkomst (Gaza + Westoever, 2017, exclusief Israël): Jordanië (16%), Egypte (14%), Zuid-Korea (11%), Duitsland (10%) en Turkije (9,3%).
Export: $94,8 miljoen (2017, inclusief Gaza)
Belangrijkste exportartikelen: fruit, oud ijzer, olijfolie, groenten, steen
Belangrijkste exportbestemmingen (Gaza + Westoever, 2017): Jordanië (52%), Wit-Rusland (6,9%), Koeweit (5,6%), de Verenigde Staten (5,3%) en Turkije (5,2%).
Werkloosheid: 18,2% (2016, PCBS) op een beroepsbevolking van 1.2 miljoen
Jeugdwerkloosheid: 40,7% (2015, CIA World Factbook, inclusief Gaza: op Westoever ligt de jeugdwerkloosheid beduidend lager dan in Gaza, maar hoger dan de algemene werkloosheid)
Verdeling beroepsbevolking naar sector (2013): Diensten: 54,1%, Industrie: 34,4%, Landbouw: 11,5%
Landbouwproducten: olijven, citrusvruchten, groenten, rundvlees, zuivel
Industriële producten: (kleinschalige productie) mijnbouw, textiel, zeep, (olijf)houtsnijwerk, souvenirs van parelmoer
De PA is geen staat en heeft geen officieel leger. Sinds de Oslo-akkoorden werken in de door de PA gecontroleerde gebieden de Palestijnse nationale veiligheidstroepen (NSF), paramilitaire krachten waarin ook de vroegere Presidentiële Garde (PG) is opgenomen. De directeur-generaal heeft de rang van generaal-majoor.
In de Oslo-akkoorden van 1993 zijn afspraken opgenomen over de sterkte van deze troepenmacht en hun bevoegdheden. Zij houden zich onder andere bezig met het handhaven van de veiligheid en de bescherming van de Palestijnse president en de Palestijnse leiders en werken ook in het algemeen als wetshandhavingsinstanties. In maart 2012 zouden er 56.000 zijn. (Hackett, 2012)
De Palestijnse Security Force wordt gefinancierd door de Verenigde Staten, die er volgens mediaschattingen al ruim acht jaar jaarlijks 3 miljoen dollar voor betaalt. De troepen worden opgeleid door Canada, de VS en Europese landen.
Deze landen houden zich ook bezig met het financieren, ontwikkelen en trainen van een civiele politiemacht. Ook Nederland doet dit.
Email info@hartvoorisrael.be
KBO
1008.364.488
Bank Rekening
Contacteer ons